Yves Pilet Consultancy
Employer brand management
banner_yellow2.png

Posts

Effectief meten van je intern employer brand

Ik krijg nogal wat vragen over employer branding. Is dit hetzelfde als arbeidsmarktcommunicatie? Hoe past recruitment hierbij? Wat kost het om een sterk employer brand neer te zetten? Maar de vraag die ik misschien wel het meest gesteld krijg is: waar moet ik mee beginnen?

Om op deze laatste vraag antwoord te geven, is het van belang om op de eerste plaats te weten hoe jouw employer brand ervoor staat. En dat doe je door aan je medewerkers te vragen hoe ze het vinden om bij jouw organisatie te werken. Als je een kleine organisatie bent, kun je overwegen om persoonlijke gesprekken te voeren met iedereen. Op die manier krijg je een helder beeld hoe medewerkers het vinden om bij jou te werken.

Een andere veel ingezette manier om je zogenaamde interne employer brand te meten is middels een online vragenlijst. Echter, welke vragen ga je precies stellen? Je kan zelf vragen verzinnen of een willekeurige vragenlijst van internet plukken (ze zijn zo te vinden), maar of dat manieren zijn van betrouwbare dataverzameling valt te betwijfelen. Je weet immers niet precies wat je meet.

Bovendien staat een dergelijk vragenlijst op zich: het maakt geen onderdeel uit van een overkoepelende methodiek. Dit is voor employer branding van belang, omdat het interne beeld dat medewerkers (en managers) hebben van de organisatie input is voor misschien wel het voornaamste onderwerp van je employer brand strategie: wat wordt mijn werkgeverspropositie, mijn Employer Value Proposition (EVP)? Gebruik je niet de juiste vragenlijst dan geldt het eeuwenoude principe: “garbage in is garbage out.”

Het mag als geen verrassing komen dat mijn Blue Print methodiek hier wel degelijk mee rekening houdt. Het meten van het interne employer brand met behulp van de online tool Navigator brengt niet alleen in beeld wat de drijfveren zijn van jouw employer brand, maar ook hoe groot het verschil is tussen de visie die het management voor ogen heeft en hoe medewerkers dit zien? Betekent dit dat je dan een effectief beeld hebt van je intern employer brand? Het is een goed begin, maar door een tiental interviews te houden (let op: wel met medewerkers uit verschillende divisies binnen jouw organisatie) ontvang je waardevolle kwalitatieve informatie die je goed kunt combineren met de kwantitatieve input die je ophaalt met behulp van een online vragenlijst.

Om het meten van je intern employer brand effectief uit te voeren, achterhaal je niet alleen de drijfveren, maar onderzoek je ook welke werkgevers merkwaarden (employer brand values) het beste passen bij jouw organisatie. Mocht je al corporate brand values hebben geformuleerd, neem die dan ook op in je vragenlijst: je test meteen in welke mate die merkwaarden herkenbaar zijn binnen jouw organisatie en of ze identiek zijn aan je employer brand values (vaak overigens niet). Als alternatief kun je dan de meest optimale employer brand values kiezen die de respondenten aangeven in de vragenlijst (en heb je input om hierop door te vragen tijdens de interviewronde). Door deze manier van effectief meten van het intern employer brand kun je op een goede manier een afweging maken van de merkwaarden die je gaat hanteren om jouw EVP te formuleren.

Nu hoor ik je al denken: “Dat vraagt een behoorlijke tijdsinvestering en kennis. Kunnen we deze stap niet overslaan en meteen beginnen met een campagne?”. En vreemd is die gedachte niet: veel werkgevers denken over de eerste stap helemaal niet na en gaan inderdaad meteen over tot communiceren met de markt. Echter, als je bereid bent om tijd te investeren in deze eerste stap is het rendement hoger van je uiteindelijke campagne. Bovendien heb je al een groot deel van je strategie voor de komende jaren geformuleerd en input voor je briefing voor het arbeidsmarktcommunicatiebureau opgehaald.

Hoe mooi is dat?

Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area
My Profile Not a member? Sign up. Log Out