Yves Pilet Consultancy
Employer brand management

Blog-oud

5 tips voor je volgende baan

Afgelopen november was ik een van de vele gasten op het onboard.amsterdam event. Een scala aan sprekers te midden van een groot netwerk van vakgenoten op een goede locatie. Ingrediënten voor een vermakelijke middag. Ik werd er echter niet alleen uitsluitend vermaakt. Tijdens de sprekerssessies was ik geregeld in mijzelf gekeerd. En dat had een reden.

Is het de hoogste tijd?

Vooral tijdens de employee experience presentatie van IBM zat ik na te denken over hoe het on-boarding proces dat hier zo helder werd gepresenteerd bij mijn volgende baan zou zijn. Ik werk inmiddels al bijna 10 jaar bij UWV, heb het naar mijn zin, voor mijn gevoel met de juiste dingen bezig, tegen goede arbeidsvoorwaarden, maar toch. Zoals veel medewerkers vandaag de dag: er knaagt iets.

Keuzeproblemen

Even een terugblik: ik ben al bijna 15 jaar bezig met employer branding. In het begin was dit vooral in mijn eigen tijd, maar de laatste twee jaar is dit een cruciaal onderdeel geworden van mijn huidige baan bij UWV als arbeidsmarktadviseur. Van sporadisch openbaar spreken in het begin tot wekelijks optreden in heel Nederland. Kennis delen over employer branding is mooi, maar het is niet 100% waar ik mijn uren bij UWV aan besteed. De volgende vraag rees: als ik toch het meest warm loop voor dit onderwerp, hoe kan ik hier dan echt werk van maken? Kan dit binnen UWV? Bij welke afdeling? Of moet ik buiten UWV kijken?

Luisteren

Om deze vraag helder te krijgen, heb ik goed nagedacht over hoe ik dit kon oplossen. Eerlijk gezegd kwam ik daar niet uit. Praten met andere mensen hierover hielp. Goed luisteren wat ze te vertellen hebben en een advies tot je nemen heb ik vervolgens veel gedaan. Dank nog voor de bemoedigende woorden en het luisterend oor! Jullie weten wel wie ik bedoel.

Het besluit

Het vele spreken, in combinatie met onderzoeken, nieuwe inzichten opdoen en duiden van ontwikkelingen bracht mij ook persoonlijk veel. Mijn personal brand groeide sterk. Je straalt uit dat je het prachtig vindt en mensen voelen dat. Het voelde immers bijna niet als werk. Maar als dit mijn passie is, dan wil ik hier meer mee bereiken. Ik kwam dan ook tot de volgende conclusie: het wordt tijd voor een volgende stap waar ik mijn kennis nog meer kan toepassen. En wel voor 100%.

Per 1 februari 2019 start ik daarom als employer branding specialist bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met als kerntaak: het versterken van het employer brand van het CBS. Na UWV een prachtige uitdaging: een nieuwe club en in de rol waarin ik mijn passie volledig in kwijt kan. Ik ben 100% van mijn tijd bezig met employer branding. Door mijn Blue Print methodiek in te zetten om het employer brand van het CBS te versterken, pas ik mijn kennis toe bij de volgende grote organisatie. En het mooiste is nog dat ik naast deze baan als spreker over employer branding op persoonlijke titel gewoon actief blijf.

5 tips voor je volgende baan

Als ik terugkijk op mijn tijd bij UWV, heb ik veel geleerd. Ik bedoel dan niet alleen op het vlak van employer branding, maar vooral hoe je een persoonlijk vraagstuk het beste kan aanpakken. Voor degene die ook nadenken over hun volgende baan, neem het volgende ter harte:

Tip #1: Ontdek je passie

Ga uit van je eigen kracht. Waar loop jij warm voor? En waar ben je goed in? Dit kan tijd kosten voordat je dat hebt ontdekt, maar dan moet je er ook echt voor gaan. Het mooiste is als je al deels werkzaamheden kan uitvoeren in je huidige baan die je nog meer in een volgende wil gaan benadrukken.

Tip #2: Breng scherpe focus aan

Kies één ding, niet een heleboel verschillende zaken. Focus werkt echt. Je kan je hierdoor richten op het cruciale onderdeel dat voor jou belangrijk is en je niet laten afleiden door randzaken. Dat kost namelijk teveel energie en die heb je hard nodig om je passie te ontdekken.

Tip #3: Vraag om advies

Praat met veel mensen over je persoonlijk vraagstuk. Kies voor mensen met verschillende achtergronden die er op een hele andere manier naar kijken. En bij voorkeur mensen die je niet naar de mond praten. Dat zorgt er in het begin voor dat je wellicht gaat twijfelen, maar als je er lang genoeg over nadenkt, raak je steeds meer overtuigd van waar jij je op wil richten.

Tip #4: Kijk uiteindelijk naar jezelf

Niemand maakt het finale besluit voor je. Mensen willen je graag helpen, advies geven en zelfs deuren openen. Maar je moet zelf in actie komen. En het uiteindelijke besluit moet je zeker zelf nemen. Ik ga nu ontdekken in hoeverre het imago van het CBS past bij de identiteit, maar mocht dat tegenvallen dan kan ik alleen mijzelf daarop aankijken.

Tip #5: Zoek de balans

Ruimte krijgen voor ontwikkeling, vraagt ook om verantwoording nemen. In mijn geval betekent dit dat ik de ruimte kreeg binnen UWV om een deel van mijn werkzaamheden echt in te vullen met mijn passie. Dat neemt niet weg dat je ook andere taken hebt die naar behoren moeten worden uitgevoerd.

Hier komt het op neer

Het kiezen van je volgende baan is een geleidelijk proces. Als je gelukt hebt, weet je wat je passie is en moet je daar vol voor gaan. Maak verantwoorde keuzes, overleg veel met anderen, maar realiseer je dat jij degene bent die eindverantwoordelijk is. Als je een weloverwogen keuze maakt, zul je er geen spijt van hebben.

 

Visual_Blue Print Toolkit.png

Ontvang de Blue Print Toolkit

Krijg meteen toegang tot de beste tools en tips om jouw employer brand te versterken.


Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area
My Profile Not a member? Sign up. Log Out